حتی در یک تلسکوپ حیاط خلوت ، چهار قمر بزرگ مشتری به اندازه کافی بزرگ هستند که به عنوان نقاط کمی از نور دیده می شوند. و در حالی که انسان ها قرن هاست در مورد این "ماهواره های گالیله" می دانند ، هنوز سوالات بی پاسخ زیادی درباره چگونگی شکل گیری ماه ها وجود دارد.

اکنون ، تیمی از محققان تاریخ احتمالی را برای قمرها پیشنهاد كرده اند كه بهتر از سایر مدلها ویژگیهای آنها را توضیح می دهد. این تیم نشان می دهد که قمرها با جمع آوری سنگریزه ها ، به جای سنگهای بزرگتر ، از اطراف مشتری زود هنگام ، به آرامی رشد می کنند.

این فرایند مانند نسخه کوچکی از طرز تفکر منجمان است که تمام منظومه شمسی ما شکل گرفته است ، با رشد جهان از سنگریزه به سیاره

محققان در مطالعه جدیدی که در مجله Astrophysical Journal منتشر شده است ، می گویند که این پروسه می تواند توده های قمر ، مدارها ، نسبت های یخ به سنگ و تفاوت در ساختار داخلی آنها را به خود اختصاص دهد.
newboxphoto
ماه های در حال رشد

به طور کلی ، محققان قبول دارند که چهار قمر گالیله - Io ، Europa ، Ganymede و Callisto - احتمالاً از دیسک گاز تشکیل شده اند که مشتری را در بدو تولد احاطه کرده است.

اما جزئیات چگونگی رشد ماه ها از این دیسک هنوز مشخص نیست. دانشمندان بر اساس ویژگیهای قمرهایی که مشاهده کرده اند و دانش آنها در مورد چگونگی رفتار این دیسک ها ، دانشمندان سعی می کنند تصویری از تاریخچه اشیا را بکشند.

بسیاری از مدلهای قبلی شکل گیری قمرهای گالیله ، در نظر گرفتند كه چگونه بعضی از بزرگترین اجسام سنگی در دیسک ، به نام planetesimals ، ممكن است قطعاتی از سنگ را تقریباً به یك مایل به عرض خود جمع كنند. اما احتمالاً این دیسک سنگهای زیادی را بزرگ ساخته نمی کند ، زیرا ذرات جامد تمایل دارند به سمت داخل حرکت کنند. بنابراین ، بیشتر آنها قبل از اینکه فرصتی برای جمع شدن و بزرگتر شدن داشته باشند توسط مشتری بلعیده می شد.

گروهی از محققان به سرپرستی یوهیتو شیبائیک ، دانشمند سیاره ای در دانشگاه برن ، ایده دیگری را آزمایش کردند. آنها محاسبه کردند که اگر با جمع کردن سنگریزه ها به جای اندازه فقط چند اینچ یا اندازه در این زمینه رشد کنند ، می تواند اتفاق بیفتد. آنها دریافتند که این روش آهسته ، سنگریزه و سنگریزه برای رشد قمرها می تواند منجر به خواصی شود که امروزه در ماهواره های گالیل مشاهده می کنیم ، مانند این واقعیت که اروپا تنها چند درصد از وزن یخ است ، در حالی که گانیمد و کالستو نزدیک به نصف هستند. یخ سنگ و نیم.
مطالعات ماه آینده

Shibaike در یک ایمیل نوشت: "اهمیت تئوری تشکیل ماهواره ، از جمله مدل ما ، بزرگتر و بزرگتر می شود."

Shibaike می گوید که بررسی تئوری های مربوط به نحوه شکل گیری ماه ها برای تحقیقات آینده مهم خواهد بود. فضاپیمای آینده JUICE (JUpiter ICy moon Explorer) آژانس فضایی اروپا قرار است ماه های گالیل را با جزئیات کامل مورد بررسی قرار دهد. اخترشناسان شروع به جستجوی و درک "اگزومون ها" می کنند - قمرهایی که سیارات را در خارج از منظومه شمسی ما می چرخانند.

شیباایک می گوید که مدل های نظری باید پایه این پروژه های تحقیقاتی باشند.