در طی چند هفته گذشته ، Betelgeuse ، ستاره قرمز مایل به قرمز در صورت فلکی اوریون ، کمرنگ تر از کمبود آن در یک قرن است. اخترشناسان با هیجان از این رویداد غافلگیر شده اند و درباره این ستاره در رسانه های اجتماعی بحث می کنند و حدس می زنند چه اتفاقی می افتد.

سوال بزرگ ذهن همه این است که آیا این ستاره قصد دارد ابرنواختر شود و منفجر شود. اخترشناسان می گویند این اتفاقی که رخ می دهد نیست ، اما آنها هنوز هم هیجان زده هستند که شاهد رفتاری هستند که قبلاً هرگز از Betelgeuse ندیده بودند. اخترشناسان زیادی در مورد رفتار متغیر ستارگان فوق العاده مانند Betelgeuse اطلاع ندارند ، بنابراین هرگونه فعالیت عجیب فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد زندگی ستاره ها است.

یک Supergiant در حال محو شدن

اخترشناسان بیش از یک قرن است که بارسلونا را روشن تر و کم رنگ تر مشاهده می کنند. Betelgeuse یک ابرقهرمان قرمز است ، ستاره ای در اواخر زندگی که به اندازه عظیم گسترش یافته است. حباب مواد از داخل ستاره به سطح آن بالا می رود و دوباره به پایین فرو می روند و ترکیب مواد داغتر و خنک تر را روی سطح ستاره تغییر می دهند. این تغییرات باعث می شود Betelgeuse به مرور زمان روشن تر و کمرنگ تر به نظر برسد.

حدود 25 سال است که ریچارد واساتونیک ، اخترشناس در دانشگاه ویلانووا در پنسیلوانیا ، میزان روشنایی بتلژوز را با یک تلسکوپ به قطر 10 اینچ در حیاط خلوت خود اندازه گیری کرده است. او با یک ستاره شناس دیگر ویلانووا به نام ادوارد گینان و همچنین یک ستاره شناس آماتور به نام توماس کالدروود همکاری داشته است. در ماه اکتبر ، آنها متوجه شدند که Betelgeuse دوباره پژمرده می شود. در اوایل دسامبر ، آنها فهمیدند که Betelgeuse از 25 سال گذشته ضعیف تر شده است و پستی را در سایتی به نام Telegram Astronomer ارسال کرده است تا سایر اخترشناسان را هشدار دهد.

گویان گفت: "این همچنان ضعیف تر می شد." "هر شب ، نسبت به شب گذشته ضعیف تر بود ، و من گفتم ،" خب ، باید به زودی متوقف شود. "و این طور نیست."

در 23 دسامبر ، آنها یک بروزرسانی را ارسال کردند. Betelgeuse هنوز ضعیف تر شده بود ، و اکنون کمترین ضعف آن در قرن گذشته بوده است - تا زمانی که ستاره شناسان توانسته اند روشنایی آن را با آشکارسازها اندازه بگیرند نه اینکه با چشم قضاوت کنند. در روشن ترین حالت ، Betelgeuse معمولاً یکی از شش یا هفت ستاره درخشان قابل مشاهده در آسمان شب است. در اواسط ماه دسامبر ، چندین مکان در آن لیست قرار داشت ، تا بیست و یکمین درخشان.
درباره دمیدن؟

کم رنگ شدن قسمت غیرعادی باعث شده تا برخی از ستاره شناسان این سؤال را مطرح کنند که آیا Betelgeuse قصد دارد ابرنواختر شود. اگر Betelgeuse منفجر شود ، زندگی روی زمین خوب خواهد بود.

براساس انبوه آن ، ستاره شناسان تخمین می زنند که ابرقهرمان وقتی تقریباً 9 میلیون سال قدمت می رود ابرنواختر خواهد شد. به گفته گویان ، احتمالاً Betelgeuse بین 8 تا 9 میلیون سال سن دارد. اخترشناسان اخیراً تخمین زده اند كه احتمالاً Betelgeuse در حدود 100000 سال برای ابرنواخترها اتفاق می افتد. هنگامی که می وزد ، تماشایی خواهد بود. گویان گفت ، این انفجار تقریباً نیمی از ماه کامل خواهد بود. هر کس به اندازه کافی خوش شانس باشد که بتواند در طول روز ماه ها تا زمانی که محو نشود می بیند ، می درخشد.

اخترشناسان پس از منفجر شدن به عنوان ابرنواخترها ، رفتارهای بسیاری از ستارگان را به دقت مشاهده كردند. اما هیچ کس نگاه دقیقی به نحوه رفتار یک ستاره منتهی به ابرنواختری نداشته است. بنابراین ستاره شناسان واقعاً نمی دانند که آیا رویداد کم رنگ فعلی منجر به ابرنواختر می شود یا خیر. آنچه آنها می دانند این است که احتمالاً بعید به نظر می رسد که انفجار خاتمه یابد ، زیرا در درک آنها از رفتار Betelgeuse و حتی سن آن ، عدم اطمینان زیادی وجود دارد.

گویان و تیمش نظارت بر Betelgeuse را همچنان که ده ها سال بوده است ، ادامه خواهند داد. بر اساس الگوهای کمرنگ و درخشان گذشته Betelgeuse - به نظر می رسد که این ستاره هر 6 سال یا بیشتر از این و هر 425 روز یکبار باشد - آنها انتظار دارند که در ژانویه کمرنگ تر شود و دوباره روشن تر شود. اما آنها باید ببینند که آیا این مورد است.

گویان گفت: "این پیش بینی را نادیده می گیرد." "پیش بینی اینکه در آینده چه کاری انجام می دهد دشوار است."